Odborná vyjádření k Rámci

ThLic. Mariusz Kuźniar, Th.D.
ředitel Katechetické sekce České biskupské konference
Co považujete za hlavní přednosti Rámce pro náboženskou výchovu a katechezi?
Kompetenční přístup
Rámec vychází z kompetenčního modelu vzdělávání a byl připravován v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem (RVP ZV). Nezaměřuje se jen na znalosti, ale rozvíjí také dovednosti, postoje a hodnoty, což odpovídá potřebám dnešní generace dětí a podpoře jejich celostního rozvoje.
Rozlišení mezi náboženskou výchovou a katechezí
Rámec jasně definuje dvě roviny náboženské výchovy: školní náboženskou výchovu a farní katechezi. Také přináší teologickou, pedagogickou i praktickou terminologickou přesnost. Díky tomu je také zřejmá jejích vzájemná komplementarita. Vše je v souladu s Direktoriem pro katechezi (2020).
Reálná reflexe současné pastorační a školní situace
Rámec přináší citlivou odpověď na rozmanité pastorační i vzdělávací podmínky v diecézi. Je navržen tak, aby byl použitelný v různých kontextech a reflektoval skutečnost, že klíčovým bodem pro mnohé děti je právě konec 3. třídy, kdy často dochází k přerušení náboženské výuky.
Srozumitelnost a otevřenost
Rámec je psán jazykem, který je vstřícný jak ke katechetům a učitelům, tak k širší veřejnosti, včetně rodičů. Je otevřen připomínkovému řízení a spoluvytváření zezdola, čímž se hlásí k principům synodality a sdílené odpovědnosti.
Zaměření na konkrétní cíle a evaluaci
Díky přesně vymezeným očekáváním nabízí Rámec možnost lépe sledovat rozvoj dítěte v oblasti poznání, postojů i víry. Dílčí cíle napomáhají k individualizaci výuky a poskytování zpětné vazby, která má formativní a motivační charakter.
Odborné zázemí a mezioborová spolupráce
Rámec vznikal jako výsledek dialogu mezi různými odbornými pohledy – pedagogickým, teologickým, pastoračním i psychologickým. Díky této spolupráci je nejen věcně přesný, ale i praktický a přiměřený reálnému prostředí, ve kterém se s dětmi pracuje.
Rámec vnímám, jako velmi kvalitní výsledek dobře a zodpovědně odvedené práce mezioborového týmu. Velkou předností Rámce je jeho kompetenční zaměření, promyšlená struktura a snaha o propojení školní výuky s farní katechezí. Oceňuji také srozumitelný jazyk a otevřenost ke zpětné vazbě. Blahopřeji k velkému počinu. Máte můj obdiv.
doc. Mgr. David Bouma, Ph.D.
vyučující Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy a Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové
Rád bych Vám vyjádřil svůj obdiv a uznání za rozsáhlou a promyšlenou práci, kterou jste vložili do připraveného dokumentu. Již samotná skutečnost, že jste se pustili do tak důležitého a komplexního úkolu – vytvořit kompetenčně orientovaný rámec pro náboženskou výchovu a katechezi – je velmi povzbudivá a inspirující. Je patrné, že jste věnovali obrovské úsilí tomu, aby rámec odpovídal potřebám dětí, rodičů, učitelů, katechetů i kněží, a zároveň reflektoval výzvy dnešní doby a pastorační realitu diecéze.
Skvělou volbou je kompetenční orientace Rámce. Zaměření na rozvoj konkrétních znalostí, dovedností, postojů a hodnot přináší moderní a praktický přístup, který je v souladu s aktuálními trendy ve vzdělávání i s požadavky RVP ZV. Oceňuji Vaši snahu odlišit náboženskou výchovu na ZŠ od katecheze ve farnostech, a přitom zdůraznit jejich komplementaritu. To umožňuje efektivní přístup ke dvěma rozdílným cílovým skupinám a odpovídá jak církevní, tak školní legislativě. Kladení důrazu na propojení víry s každodenním životem a konkrétními aktivitami (např. charitativní projekty nebo evangelizační aktivity) je super a odpovídá evangelizačnímu poslání církve.
Vaše práce je nesmírně důležitá a inspirující. Skrze tento Rámec nejenže utváříte cestu dětem k poznání Boha, ale zároveň pomáháte budovat mosty mezi školou, rodinou a farností. Vaše snaha zapojit do tohoto procesu všechny aktéry a reflektovat výzvy dnešního světa je příkladem, jak by měla vypadat moderní evangelizace.
doc. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
vyučující 3. lékařské fakulty a Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy, Policejní akademie České republiky v Praze, zodpovědná za vedení České společnosti pro katolickou teologii a za Pedagogickou sekci České křesťanské akademie, katechetka
Hlavní předností Rámce je jeho velmi reálná praktická uplatnitelnost, aniž by se však jednalo o pouhé přizpůsobení se současným žákům. Tento Rámec reaguje jak na nejnovější poznatky v oblasti náboženské výchovy a katecheze, tak na potřeby v našem konkrétním prostředí, přičemž bere v potaz stav znalostí a dovedností současných žáků u nás.
Přála bych si, aby si celkové koncepce všimli nejen všichni, kterých se problematika náboženské výchovy a katecheze týká, zejména biskupové a kněží, aby ji pochopili a dokázali také prosadit v místech, kde jsou zodpovědní, aby nad ní přemýšleli i skrze svou unikátní praxi učitelé náboženství a katecheté, aby ji dokázali tvořivě a jedinečným způsobem (tj. nikoli uniformně) využívat, ale aby se i skrze ni nadále rozvíjel dialog mezi primárními a sekundárními vychovateli i učiteli zodpovědnými za vzdělávání žáků a studentů obecně, nikoli jen mezi učiteli zodpovědnými za náboženskou výchovu a mezi katechety.
Velmi si vážím práce celého týmu, který prokázal, že již dialogicky (i dia-Logicky) jedná, a raduji se, že máme tyto plody k dispozici.
Kéž bude i dostatek dospělých, kteří v právě takovém rozvoji žákům a dětem budou pomáhat. O to se přimlouvám i u Krista.
Mgr. Jaroslav Fidrmuc
expert Národního pedagogického institutu ČR, dříve ředitel tehdejšího Cyrilometodějského gymnázia a mateřské školy v Prostějově, dříve náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR
K části Náboženská výchova:
Obdivuji velký kus práce, který považuji za velmi zdařilý a bylo by prima, kdyby tyto materiály byly k dispozici vyučujícím náboženství ve všech diecézích ČR. Oceňuji nejen očekávané výsledky učení, ale i související materiály ať hotové či připravované (strategie učitele a další), překlad rakouských učebnic aj.
Mgr. Miroslava Šigutová
ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny Frýdek-Místek
Je to neuvěřitelné dílo! Skláním se a smekám, z hlediska vývojové psychologie je vše v pořádku. Nemám jedinou připomínku.