Pojmy, které pomohou porozumět Rámci

  • Kompetence podle RVP ZV

Klíčové kompetence představují funkční propojení znalostí, dovedností, postojů a hodnot, které jsou důležité jak pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti, tak pro společnost a svět jako celek. Klíčové kompetence se rozvíjejí v průběhu celého života.


  • Kompetence v náboženské výchově a v katechezi

Kompetence chápeme jako funkční propojení vybraných znalostí, dovedností a postojů, které se nabývají v dialogu s obsahem a formami křesťanské víry, a které tomu, kdo si je osvojil, umožňují v současném pluralitním světě orientovat se a

– jednat podle křesťanských hodnot (náboženská výchova),

– slavit a žít křesťanskou víru ve společenství církve a svědčit o ní (katecheze).


  • Uzlový bod

Uzlový bod představuje důležitý orientační moment v průběhu vzdělávání, ve kterém se ověřuje, zda žák dosáhl očekávané úrovně učení v rovině znalostí, dovedností i postojů. Slouží k plánování a evaluaci vzdělávacího procesu. V RVP ZV jsou uzlové body stanoveny až na konci 5. a 9. ročníku, na konci 3. ročníku pro gramotnosti (čtenářská a pisatelská, logicko-matematická).


  • Specifikum uzlového bodu na konci 3. ročníku pro náboženskou výchovu a katechezi

Na rozdíl od RVP ZV jsme v Rámci záměrně stanovili uzlový bod i na konci 3. ročníku. Důvodem je skutečnost, že řada dětí po ukončení 3. třídy přestává docházet do náboženské výchovy nebo katecheze. Chtěli jsme proto jasně vymezit, co očekáváme od žáků a dětí na konci 3. třídy.


  • Očekávané výsledky učení (OVU) pro náboženskou výchovu

Vymezují, jakých výsledků má žák dosáhnout v uzlových bodech vzdělávání (ve 3., 5. a 9. ročníku). Jedná se o měřitelné nebo pozorovatelné výsledky učení. Představují obsahový cíl výuky a směřují k tomu, aby byly po schválení Rámce závazné.
Všechny očekávané výsledky učení (OVU) náboženské výchovy jsou formulovány tak, aby přispívaly k rozvoji klíčových kompetencí žáků, jak je vymezuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Vazby jednotlivých OVU na konkrétní klíčové kompetence jsou uvedeny na webových stránkách.


  • Očekávané výsledky katecheze (OVK)

Vymezují, jakých výsledků má dítě dosáhnout v uzlových bodech (ve 3., 5. a 9. ročníku). Jedná se o pozorovatelné výsledky katecheze. Vyjadřují konkrétní, pozorovatelné projevy víry, postoje nebo dovednosti, kterých má dítě dosáhnout. Představují obsahový cíl katecheze a směřují k tomu, aby byly po schválení Rámce závazné. Slouží jako podklad pro tvorbu a evaluaci katechetických programů.


  • Dílčí cíle k dosahování OVU a OVK

Dílčí cíle v Rámci označují konkrétní, postupné kroky, které vedou k naplnění očekávaného výsledku (OVU/OVK). Pomáhají rozčlenit výukový cíl na menší části, aby bylo zřejmé, jakými způsoby se může žák/dítě k danému výsledku přibližovat. Jsou oporou při plánování výuky, hodnocení i poskytování zpětné vazby. Zajišťují, že výuka je smysluplná, strukturovaná a orientovaná na skutečné porozumění a osvojení kompetencí. V RVP ZV jsou nepovinnou částí, stejně i v Rámci.


  • Nadstřešující očekávané výsledky učení (OVU) a katecheze (OVK)

Neusilují o formulační správnost, ale o srozumitelnost a výstižnost, která má pomoci získat pedagogům, katechetům, kněžím, rodičům a dalším aktérům základní orientaci v Rámci.
Tyto formulace na úvodní stránce Rámce na webu představují orientační vyjádření toho, čeho by měli žáci a děti dosáhnout na konci jednotlivých vzdělávacích období v jednotlivých kompetencích náboženské výchovy a katecheze.


  • Žák vs. dítě

Při formulaci očekávaných výsledků učení (OVU) a dílčích cílů v oblasti náboženské výchovy používáme pojem „ŽÁK“. Při formulaci očekávaných výsledků katecheze (OVK) a dílčích cílů v oblasti katecheze používáme pojem „DÍTĚ“. Rozlišení mezi označeními ‚žák‘ a ‚dítě‘ slouží k jednoznačné orientaci, zda se pohybujeme v oblasti školní náboženské výchovy nebo katecheze.


  • Číselné kódy u jednotlivých OVU a OVK

Každý očekávaný výsledek učení (OVU) a očekávaný výsledek katecheze (OVK) je v Rámci označen jednoznačným kódem ve formátu:

1A2

Co jednotlivé části znamenají?

1 – označuje vzdělávací období, tedy uzlový bod, ke kterému je výsledek formulován:

1 → konec 3. třídy (1.–3. ročník)
2 → konec 5. třídy (4.–5. ročník)
3 → konec 9. třídy (6.–9. ročník)

A – označuje kompetenci, ke které výsledek náleží:

A → kompetence k rozvoji identity
B → kompetence k vyjadřování v oblasti náboženství
C → kompetence k zastávání křesťanských hodnot
D → kompetence k životu z víry v Krista
E → kompetence ke slavení víry
F → kompetence k vytváření vycházejícího společenství

2 – pořadové číslo OVU nebo OVK v dané kompetenci a vzdělávacím období.

Příklad:
1A2 znamená druhý výsledek kompetence k rozvoji identity, formulovaný pro konec 3. třídy.