Co Rámec přináší?

Rámec vznikl jako odpověď na současné výzvy církve i vzdělávání v ČR. Reflektuje změny ve společnosti, školství i pastorační realitě naší diecéze, navazuje na Osnovy k výuce náboženské výchovy římskokatolické církve v 1.-9. ročníku základní školy, čerpá z nového Direktoria pro katechezi (2020) i z revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV).

  • Rozlišuje mezi výukou náboženství ve školách a katechezí ve farnostech, přičemž obě části tvoří jeden komplementární celek.
  • Je kompetenčně orientovaný – klade důraz nejen na znalosti, ale i na dovednosti, postoje a hodnoty.
  • Je systematicky uspořádán do šesti kompetencí:
  • pro výuku předmětu Náboženská výchova na ZŠ: 
A.   Kompetence k ROZVOJI IDENTITY
B.   Kompetence k VYJADŘOVÁNÍ V OBLASTI NÁBOŽENSTVÍ
C.   Kompetence k ZASTÁVÁNÍ KŘESŤANSKÝCH HODNOT
  • pro katechezi s dětmi školního věku ve farnostech:
D.   Kompetence k ŽIVOTU Z VÍRY V KRISTA
E.    Kompetence ke SLAVENÍ VÍRY
F.    Kompetence k VYTVÁŘENÍ VYCHÁZEJÍCÍHO SPOLEČENSTVÍ

 

  • Pracuje s uzlovými body ve 3., 5. a 9. ročníku ZŠ.
  • Umožňuje flexibilní využití v různých místních podmínkách – ve školách, farnostech i při různých setkáních dětí. Na Rámec bude navazovat tvorba školních a katechetických programů (viz následující obrázek).