3C1

Žák obhajuje důstojnost člověka a ochranu stvoření ze svého pohledu a z pohledu křesťanství, rozhoduje se a jedná s ohledem na důsledky svého chování.

Dílčí cíle k naplňování OVU

  • Žák analyzuje situace, kdy dochází k respektování nebo porušování lidských práv, vysvětluje důsledky takového jednání a navrhuje způsoby ochrany práv zranitelných skupin.
  • Žák porovnává Ježíšovo jednání s lidmi na okraji společnosti se svými zkušenostmi, kriticky reflektuje své postoje a navrhuje způsoby, jak projevovat solidaritu a empatii ve svém okolí.
  • Žák vysvětlí biblický pojem „“člověk jako Boží obraz““, objasňuje důvody pro křesťanský pohled na důstojnost člověka od početí po přirozenou smrt, uvádí konkrétní příklady aktivit a zhodnocuje jejich přínos pro společnost (např. hospicová péče, pomoc ženám v situci nečekaného těhotenství aj.).
  • Žák porovnává křesťanský pohled na ochranu životního prostředí s jinými přístupy, srovnává je se svými motivacemi a navrhuje kroky, jak přispět k udržitelnosti.
  • Žák využívá digitální nástroje pro vyhledávání informací o vybraném globálním problému (např. klimatická krize, migrace, sociální nerovnost), formuluje argumenty pro konkrétní řešení ze svého pohledu a z pohledu křesťanské víry.
  • Žák se zapojí do diskuse o globálním problému, přispívá k respektujícímu a věcnému průběhu a po skončení reflektuje uplatnění křesťanských hodnot jako je empatie, spravedlnost a ochrana lidské důstojnosti.
  • Žák analyzuje vybraný příklad využití digitálních technologií nebo AI ve společnosti, posuzuje jejich přínosy a rizika, hodnotí jejich důsledky podle osobního přesvědčení a křesťanských principů (láska, pravda, odpovědnost aj.).
  • Žák hodnotí způsoby reálné i online komunikace z pohledu křesťanských principů, rozpoznává případy neetického chování a navrhuje způsoby, jak přispívat k respektující a pravdivé komunikaci.
  • Žák začleňuje principy spravedlnosti, solidarity a odpovědnosti do svého jednání, zapojuje se do aktivit podporujících budování spravedlivého a bratrského společenství a reflektuje svou motivaci.

Strategie učitele

  • Připravujeme.

Doporučené výukové materiály

Připravujeme.

Nabídka podpory

Potřebujete s výukou náboženské výchovy nebo katecheze s dětmi školního věku poradit?

S důvěrou se můžete obrátit na nás a naše mentory – kněze i laiky, absolventy akreditovaného kurzu mentoringu v systému DVPP u MŠMT ČR.

Více zde.

Katechetické a pedagogické centrum

Jako nástroj biskupa koordinuje a metodicky vede katechetickou činnost v ostravsko-opavské diecézi. Je také institucí dalšího vzdělávání a profesního doprovázení vyučujících náboženství a katechetů.

Více na kpc.doo.cz

Kontakt

Katechetické a pedagogické centrum
Biskupství ostravsko-opavské
Kostelní náměstí 3172/1
702 00 Ostrava

Tel. 597 822 235
E-mail kpc@doo.cz