3C1
Žák obhajuje důstojnost člověka a ochranu stvoření ze svého pohledu a z pohledu křesťanství, rozhoduje se a jedná s ohledem na důsledky svého chování.

Dílčí cíle k naplňování OVU
- Žák analyzuje situace, kdy dochází k respektování nebo porušování lidských práv, vysvětluje důsledky takového jednání a navrhuje způsoby ochrany práv zranitelných skupin.
- Žák porovnává Ježíšovo jednání s lidmi na okraji společnosti se svými zkušenostmi, kriticky reflektuje své postoje a navrhuje způsoby, jak projevovat solidaritu a empatii ve svém okolí.
- Žák vysvětlí biblický pojem „“člověk jako Boží obraz““, objasňuje důvody pro křesťanský pohled na důstojnost člověka od početí po přirozenou smrt, uvádí konkrétní příklady aktivit a zhodnocuje jejich přínos pro společnost (např. hospicová péče, pomoc ženám v situci nečekaného těhotenství aj.).
- Žák porovnává křesťanský pohled na ochranu životního prostředí s jinými přístupy, srovnává je se svými motivacemi a navrhuje kroky, jak přispět k udržitelnosti.
- Žák využívá digitální nástroje pro vyhledávání informací o vybraném globálním problému (např. klimatická krize, migrace, sociální nerovnost), formuluje argumenty pro konkrétní řešení ze svého pohledu a z pohledu křesťanské víry.
- Žák se zapojí do diskuse o globálním problému, přispívá k respektujícímu a věcnému průběhu a po skončení reflektuje uplatnění křesťanských hodnot jako je empatie, spravedlnost a ochrana lidské důstojnosti.
- Žák analyzuje vybraný příklad využití digitálních technologií nebo AI ve společnosti, posuzuje jejich přínosy a rizika, hodnotí jejich důsledky podle osobního přesvědčení a křesťanských principů (láska, pravda, odpovědnost aj.).
- Žák hodnotí způsoby reálné i online komunikace z pohledu křesťanských principů, rozpoznává případy neetického chování a navrhuje způsoby, jak přispívat k respektující a pravdivé komunikaci.
- Žák začleňuje principy spravedlnosti, solidarity a odpovědnosti do svého jednání, zapojuje se do aktivit podporujících budování spravedlivého a bratrského společenství a reflektuje svou motivaci.
Strategie učitele
- Připravujeme.
Vazby na klíčové kompetence RVP ZV
- KK osobnostní a sociální
KOS-EMP-000-ZV9-001 Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem. - KK k občanství a udržitelnosti
KOB-ODP-000-ZV9-001 Přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí.
KOB-PCP-000-ZV9-001 Účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých. - KK k podnikavosti a pracovní
KPP-ZDR-000-ZV9-001 Získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí.
Doporučené výukové materiály
Připravujeme.
Nabídka podpory
Potřebujete s výukou náboženské výchovy nebo katecheze s dětmi školního věku poradit?
S důvěrou se můžete obrátit na nás a naše mentory – kněze i laiky, absolventy akreditovaného kurzu mentoringu v systému DVPP u MŠMT ČR.
Více zde.
Katechetické a pedagogické centrum
Jako nástroj biskupa koordinuje a metodicky vede katechetickou činnost v ostravsko-opavské diecézi. Je také institucí dalšího vzdělávání a profesního doprovázení vyučujících náboženství a katechetů.
Více na kpc.doo.cz
Kontakt
Katechetické a pedagogické centrum
Biskupství ostravsko-opavské
Kostelní náměstí 3172/1
702 00 Ostrava
Tel. 597 822 235
E-mail kpc@doo.cz